Lidy (66) van geboren verpleegkundige naar vrijwilliger bij het Rode Kruis

15-07-2020 | 12:00

Lidy van de Pol werkt al bijna 10 jaar als vrijwilliger bij het Rode Kruis. Wat begon als tijdelijke bezigheid naast haar chemokuren, is uitgegroeid tot een vrijwilligersfunctie waarin ze zich echt thuis voelt. Na 10 jaar en diverse functies zit ze nu echt op haar plek bij Vervoer & Meer. Hier kan ze haar jarenlange ervaring als (wijk) verpleeg- kundige goed inzetten.

“In 2010 kreeg ik de diagnose longkanker. Natuurlijk was dat schrikken, maar ik ben positief ingesteld. Mijn werk als verpleegkundige kon ik helaas niet meer uitvoeren. Tijdens de chemokuren verveelde ik me. Ik wilde iets om handen hebben en kunnen doen wanneer het mij uitkwam. Een collega wees me toen op het vrijwilligerswerk van het Rode Kruis”, vertelt Lidy.

Het vakantieschip J. Henry Dunant

“Ik solliciteerde bij het Rode Kruis en met mijn ervaring als verpleegkundige kon ik meteen aan de slag voor het vakantieschip J. Henry Dunant. Ik ging bij mensen thuis langs om hun zorgzwaarte te bepalen, zodat ze op de juiste afdeling ingedeeld werden op het schip”, vertelt Lidy. Na twee jaar nam ze de functie van haar leidinggevende over die met pensioen ging, en werd Lidy coördinator ‘Bijzondere vakanties’. Ze regelde niet alleen dat mensen met een zorgbehoefte op vakantie konden op het schip J. Henry Dunant, maar ook naar het IJsselvliedt en de Valkenberg, twee hotels op de Veluwe.

Lidy deed dit werk met veel plezier. Er was veel aandacht voor iedereen die op het schip verbleef. En door haar verpleegkundige achtergrond kon ze dit werk ook goed uitvoeren. Een aantal jaar later werden het schip en de twee hotels verkocht. Lidy had inmiddels veel ervaring opgedaan binnen het Rode Kruis en ze werd gevraagd of ze de kleding van de vrijwilligers wilde verzorgen. Dit was precies in de tijd dat er nieuwe uniformen kwamen. Lidy wilde naast de verantwoordelijkheid voor de kleding ook inzetbaar zijn voor andere diensten. Ze heeft toen haar EHBO en EHV-1 behaald en geleerd om blaren te prikken. Sindsdien kan ze ook ingezet worden op evenementen. Lidy is van alle markten thuis.

Vervoer & Meer

In 2017 is Vervoer & Meer gestart. Lidy was er vanaf het begin af aan bij. Met deze dienst worden de ambulances van Rotterdam-Rijnmond ondersteund. Patiënten worden door vrijwilligers van het Rode Kruis van de spoedeisende hulp naar huis gebracht, wanneer zij zelf geen familie of vrienden hebben die hiertoe in staat zijn en te ziek zijn voor een reguliere taxi of vervoer op maat. “Het bijzondere van deze ritten is dat we de mensen naar binnen begeleiden. En we kijken per situatie wat voor hulp er geboden moet worden. Bijvoorbeeld of de thuiszorg ingeschakeld moet worden, of er voldoende eten en drinken in huis is, of dat losliggende snoeren vastgemaakt moeten worden zodat opnieuw een lelijke valpartij voorkomen kan worden. Dit is ook het verschil met een gewone taxi. Het is puur maatwerk”, vertelt Lidy. Dit is ook waar haar passie ligt. Mensen helpen en van de juiste zorg kunnen voorzien.

De coronacrisis heeft de afgelopen maanden gelukkig geen roet in het eten gegooid voor het vrijwilligerswerk van Lidy. Daar is ze blij om. “Voor mij was het fantastisch dat ik voor het Rode Kruis kon blijven werken. Het was voor mij echt een verzetje. Ik kan niet thuis op de bank stilzitten.” Vervoer & Meer is altijd gewoon doorgegaan, met als grootste verschil dat ze nu extra bescherming draagt. “We vervoeren alleen mensen die niet besmet zijn. Ik draag handschoenen en als we mensen van rolstoel naar rolstoel moeten helpen, vragen we hen om even niet te praten en doen we een mondkapje voor. Stagiaires kunnen tijdelijk geen diensten meedraaien, we willen nu even zo min mogelijk mensen in de bus”, vertelt Lidy. “Maar verder merk ik eigenlijk weinig verschil, we werkten altijd al hygiënisch.”

Nog zeker 10 jaar door als vrijwilliger

“Ik ben inmiddels officieel met pensioen, maar ik ben nog lang niet van plan te stoppen met dit vrijwilligerswerk. Maar misschien dat ik eruit moet met 75”, zegt Lidy met een grote lach. “Het is ook ontzettend dankbaar werk. Er zitten zeker schrijnende gevallen tussen, maar soms zitten mensen gewoon verlegen om een praatje.”

Naast het voortzetten van haar waardevolle vrijwilligerswerk, heeft Lidy nog een duidelijke wens voor de toekomst: “Gezondheid. Ik weet wat het is om ziek te zijn. Gezondheid is mijn grootste wens.”